Experienta cu iGO 2006
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
iGO (sau i-Go) este un soft de navigatie GPS. Cu alte cuvinte, daca ai aparatul care stie sa primeasca semnalele GPS de la sateliti, un soft este ceea ce ai nevoie pentru a-ti converti fluxurile numerice primite intr-o forma prietenoasa, cum ar fi o pozitie, o directie, vecinatati, viteza, altitudine, pe o harta.
Pentru cine nu stie, GPS-ul functioneaza in felul urmator (sariti mai departe daca stiti ): exista o retea de minim 24 de sateliti activi, distribuiti simetric pe orbita Pamantului, la o inaltime de aproximativ 17000 km. Un punct de pe sol (cu GPS receiver) primeste date constant de la acesti sateliti. Din moment ce punctul de pe sol nu emite, el trebuie sa stie sa interpreteze acele semnale. Mai exact, el trebuie sa stie unde se afla toti acesti sateliti, ca sa stie in ce fel va trebui sa intepreteze datele primite de la acestia. Pozitia o va calcula prin triangularizare si de aceea va trebui sa tina cont de intarzierile semnalelor receptionate. Adica are de calculat 4 necunoscute (3 coordonate spatiale si timpul) deci numarul minim de sateliti pe care trebuie sa ii “vezi” pentru a te localiza pe harta, este 4. Spun ca trebuie sa ii “vezi” pentru ca acolo unde ochiul tau nu vede, nici satelitul nu “bate”, deci poti perde temporar semnalul in tronsoanele dintre blocuri sau chiar si cand treci pe sub un pod. Totusi, nici noaptea si nici ceata sau norii nu au efecte negative asupra semnalului.
Un avantaj important al faptului ca GPS contine “G” in el (Global) este si faptul ca oriunde te-ai afla, nu esti in niciun fel dezavantajat de semnalul pe care il primesti. Satelitii, fiind distribuiti uniform, iti ofera aceeasi sansa de a avea vizibilitate oriunde. Daca satelitii ar fi apartinut anumitor state, in mod sigur Romania nu ar fi beneficiat de niciunul, iar Germania ar fi avut 24 doar ai ei.
In fine, iGO furnizeaza harti si o multime de alte optiuni utile. In primul rand, e important de mentionat ca astfel de harti sunt gandite pentru reteaua de strazi si autostrazi, nu pentru locurile accesibile pietonilor. Poate sa iti calculeze rute, sa le recalculeze in cazul in care te abati de la traseul stabilit de el, stie sa te atentioneze inaintea tuturor intersectiilor, cunoaste limitarile de viteza dar, din fericire, poti sa dezactivezi notificarile de genul “ati depasit viteza legala” sau “mergeti pe contrasens”. Ca sa fie multumiti si est-europenii.
Romania poate parea, la o prima vedere, suprinzator de detaliata in harta lui iGo. Toate orasele medii si mari sunt detaliat reprezentate, cu strazi si stradute, plus toate numerele de pe ele. Suprinderea creste si mai mult, dar in directia opusa cand iti dai seama ca tot acest detaliu este cuprins intr-un fisier de 7 MB. Pardon, suprinderea intervine cand vezi ca harta Frantei are 180 MB. Deci, oricat de bine am sta… in fine, de retinut ca restul lumii nu sta, ci merge inainte. Pentru soferul obsnuit cu drumurile noastre, iGO poate sa fie de multe ori dezorientat, pentru ca el nu poate sa conceapa faptul ca pe acolo pe unde nu e drum, romanul poate, totusi, sa treaca. Astfel ca, o fundatura pe harta lui poate fi o straduta terminata cu un petic de pietris batatorit deja de zecile de masini care trec pe acolo zi de zi. Cum, ala nu e drum? De asemenea, bagatul picioarelor in tot ceea ce se adreseaza Romaniei se vede si aici, hartile nefiind ajustate fin, manual, pentru corectia erorilor, existand o sansa ca din cand in cand sa te trezesti ca, de fapt, mergi pe straduta paralele din dreapta, nu pe cea de sub roti. Mi se pare amuzant faptul ca Bulgaria, spre exemplu, are o harta de numai 240 KB, ceea ce pentru un strain ar parea dovada ca nu te poti rataci intr-o astfel de tara. Dar de asta au grija bastinasii. Pentru Macedonia cu ai ei 74 KB se poate scoate direct un pliant.
Una peste alta, softul e destul de bun si se mai si lucreaza constant la el, la imbunatatirea erorilor de pe harti si la cresterea detaliilor. Din cate am inteles, se va lansa o versiune care va putea instiinta soferii de prezenta radarelor dar ma indoiesc ca Politia romana are o evidenta a radarelor publica intr-o baza de date mondiala, actualizata in timp real. Adevarata imbunatatire pe care as vedea-o in viitor ar fi dotarea tuturor taxiurilor cu astfel de aparate, ca sa afli de la inceput si distanta si costul pana la destinatie, dar asta ar necesita nu numai o investitie mare ci si o mare munca de convingere a soferilor de taxi care vor afla intr-un final ca nu pot inlocui algoritmul lui Dijkstra pentru calcularea rutelor cu algoritmul “mancatz-as banii” 2007…